Jdi na obsah Jdi na menu
 

absence1.jpg

Hlavní hrdinka Hedvika (Jana Plodková). Foto 3x: Cinema Belongs To Us

KARLOVARSKÝ KRAJ - Od začátku srpna probíhá na Karlovarsku a v dalších lokacích v Česku natáčení prvního celovečerního filmu nedávného absolventa FAMU Josefa Tuky Absence blízkosti. Hlavní roli v křehkém psychologickém dramatu o mladé matce, která hledá cestu ke své novorozené dceři, hraje Jana Plodková. V dalších rolích se objeví Anna Cónová, Luboš Veselý, Pavla Beretová a Marek Němec.

O rodičovské lásce v hluku lesní samoty

Hedvika (Jana Plodková) je svobodná matka tříměsíční Adélky, která prochází životní krizí. Podvědomě cítí, že má raději svého psa než vlastního potomka, a v pořádku není ani její vztah s matkou. Po období vnitřního zmatení si uvědomí, že její hlavní problém spočívá v absenci mateřské blízkosti. Když jedné noci nalezne rodičovské deníky svého zesnulého otce, kde zaznamenával rané dětství své dcery, rozhodne se Hedvika jejich láskyplný obsah využít jako terapii. Začne deníky intenzivně číst, jezdit na místa v nich popisovaná, a pomalu začíná vidět některé věci jinak...

Komorní psychologický příběh vzniká v nízkonákladových podmínkách z touhy tvůrců vyjádřit se prostřednictvím filmového média. Absence blízkosti je zároveň prvním celovečerním projektem produkční společnosti Cinema Belongs To Us, kterou založila Asmara Beraky. Očekávaná premiéra snímku je v létě 2017.

„Janu Plodkovou jsem si v roli Hedviky představoval od samého začátku. Má v sobě velký kontrapunkt - na první pohled má vizáž modelky, ale navzdory tomuto prvoplánovému vzhledu je schopná vytvořit velmi hlubokou hereckou emoci. Tenhle protiklad má v sobě velmi málo herců,“ říká režisér Josef Tuka.

Ústředním tématem filmu je odcizení, které je příznačné nejen pro vztah mezi Hedvikou a jejím dítětem, ale i pro vztah Hedviky a její matky (Anna Cónová), která nemůže vystát, že dcera se snaží najít pomoc prostřednictvím otcova odkazu. Téma odráží i jedna z hlavních lokací filmu – sídlo Hedviččiny matky, moderní rodinná novostavba na lesní samotě, postavená a vybavená ve strohém, minimalistickém stylu. „Při hledání domu jsme měli štěstí,“ říká Josef Tuka. „Nalezli jsme ho prostřednictvím architektonického studia OKA Design pana architekta Ondřeje Kamenického. Už když jsme sem s kameramanem Janem Cabalkou přišli poprvé, věděli jsme, že musíme točit tady. Dům je postaven v minimalistickém duchu a zároveň ho jeho majitele udržují v nezabydleném duchu - takto by měl z vizuální stránky vypadat i náš film. Pracujeme se cinemascopickými záběry, které v architektonickém duchu záměrně nezabydlujeme,“ dodává režisér.

Celý příběh se odehrává na Karlovarsku. „Je to seismicky nejaktivnější oblast v ČR. Zejména mezi Karlovy Vary a Sokolovem se často odehrávají drobné zemětřesné roje, které se například projevují tajuplným duněním vycházejícím z nitra Země... Tyto motivy používáme k umocnění psychologického napětí,“ vysvětluje režisér.

JOSEF TUKA (1979) vystudoval rozhlasovou a TV scenáristiku a dramaturgii na JAMU v Brně, poté hranou režii u Věry Chytilové na pražské FAMU. Upozornil na sebe studentskými filmy Saharské písky a Malý okruh pozornosti, které získaly řadu ocenění na mezinárodních festivalech (Cinemaiubit 2010 nebo River Film Festival 2012). Do projektu České televize televize Čapkovy kapsy natočil povídku podle adaptace manželů Šaškových Případy pana Janíka. V roce 2013 získal jeho scénář Šampaňské s modrou stuhou ocenění v soutěži Filmové nadace RWE & Barrandov Studio.

absence3.jpg

Režisér Josef Tuka s Janou Plodkovou.

„Náš film vzniká ve velmi skromných nízkonákladových podmínkách. Třikrát jsme žádali o podporu Fondu kinematografie, ale nikdy jsme ji nezískali, navzdory řadě příznivých expertních posudků. Ocitli jsme se v situaci, kdy už nebylo na co čekat. Za ta léta práce na projektu jsem společně s dramaturgyní Milenou Jelinek vypracoval několik verzí scénáře, s herci se scházel na zkoušky, a měl dávno nalezené lokace k natáčení. Nechtěl jsem, aby moje energie a energie mých kamarádů kolegů vyšla na prázdno. Proto jsem se rozhodl vložit do projektu vlastní prostředky a ve spolupráci s producentkou Asmarou Beraky rozjet natáčení Absence blízkosti. Bez podpory Filmové kanceláře Karlovarskeho kraje nebo partnerů ze soukromého sektoru, kteří nám pomohly tak zvaným věcným plněním, bychom natáčení nezvládli. Velké poděkování si také zaslouží Marek Martinka z právnické neziskovky FairArt, který náš projekt zaštítil z úředního hlediska,“ říká Josef Tuka.

Jana Plodková (Hedvika):
„Když mě Pepa oslovil s nabídkou zahrát si ve filmu Absence blízkosti, velmi mě to potěšilo,“ říká Jana Plodková. „Myslím, že téma filmu je velmi aktuální a bude aktuální stále. Vztahy mezi dětmi a rodiči jsou naprosto zásadní a důležité pro fungování mezilidských vztahů a přeneseně i pro fungování celého světa. Jakmile tyhle věci nefungují, rostou z nás odtažití, chladní lidé. Co může vyrůst z holky, která si s matkou od malička nerozumí, s tátou vyrůstala jenom prvních pár let svého života, takže nějaké to objetí a lásku úplně nepoznala? ,Hedvika se snaží ty věci pochopit a najít klíč k tomu, proč žije v takovém napětí, proč je nespokojená a proč necítí lásku ke svému dítěti.
Myslím, že je hodně matek, které řeší tuhle krizi ve vztahu k malému miminku, nebo poporodní deprese,“ dodává Jana Plodková k postavě, kterou ve filmu ztvárňuje.

Pro Janu Plodkovou jde o první roli matky v její kariéře. „Jsem docela ráda, že to točíme teď, když ještě nemám rodinu, protože potom už by se mi asi těžko hrál ten odtažitý vztah k miminku,“ říká herečka.

Anna Cónová (Hedvičina matka Světlana):
„Je to žena, které se život vůbec nepovedl podle jejích představ. Nějak si to malovala, ale ono se jí to hroutí. A zůstává sama. Nedovede se uvolnit s nejbližšími lidmi, vnímat je, jede si pořád hodně podle svého,“ popisuje postavu Světlany Anna Cónová, která s Josefem Tukou spolupracovala už na jeho absolventském filmu Malý okruh pozornosti.

absence4.jpg

V dalších rolích se představí Anna Cónová či Luboš Veselý.

Luboš Veselý (partner Hedvičiny matky):
„Je to pětapadesátiletý chlap, který žije s o pět let starší ženou, což je situace, která se mi líbí, protože v tomhle věku se už věkové rozdíly stírají. Má svoje problémy, ale to podle mě hodný chlap. On nemůže mít děti, a teď se díky Světlaně stává skoro otcem i dědečkem. Je to pro něj šance,“ říká o své postavě Luboš Veselý. „Už jsem dávno zjistil, že neumím číst scénáře. Nepoznám podle nich, co je dobré a co ne, pro mě je rozhodující režisér. Natáčení je teď za půlkou, o filmu ještě mluvit nelze, ale natáčení je tady výborné, jsme skvělá parta. Zatím jsem nezaznamenal žádnou ponorku,“ dodává Luboš Veselý.