Jdi na obsah Jdi na menu
 

sbirka_web1.jpg

Potravinová sbírka se uskutečnila například v sokolovském Tescu.

KARLOVARSKÝ KRAJ/ČR - Národní potravinová sbírka již šestým rokem na prahu adventního období mobilizovala obyvatele České republiky k solidaritě a pomoci potřebným. Letos sbírka zajistila přes půl milionu porcí jídla, které pomohou před Vánoci například v domácnostech osamělých seniorů, matek - samoživitelek a jejich dětí, rodin ve finanční tísni, či v azylových domech a dalších 41 tun drogistického zboží. Celostátní Národní potravinová sbírka se uskutečnila v sobotu 10. listopadu od 8 do 18 hodin v 693 prodejnách po celé České republice.

Celkem dárci darovali po celé České republice 321 tun zboží, z toho 41 tun drogistického zboží. V Karlovarském kraji to bylo 9,5 tuny potravin a drogerie. „S výsledkem sbírky jsme spokojeni. Podařilo se totiž nashromáždit potraviny, které nám již delší dobu scházely. Například mléka, oleje, těstoviny, konzervy nebo polévky. Radost mám také z toho, že v karlovarském hypermarketu se vybraly dvě tuny potravin, což je rekord,“ reagoval Milan Hloušek, ředitel Potravinové banky Karlovarského kraje z.s.

„Pro nás je nejdůležitější to, jakou vlnu solidarity opět Národní potravinová sbírka pomohla zvednout. Jsme také rádi, že lidé letos kromě základních potravin darovali více drogerie a hygienických potřeb a někde také mnohem kvalitnější potraviny. Právě to, že lidé přemýšlejí nad tím, co koupí a komu pomohou, byl jeden z hlavních motivů, proč jsme před šesti lety sbírku založili a proč ji organizujeme, řekla Pavlína Kalousová, předsedkyně BpS – Byznys pro společnost.

sbirka_web3.jpg

Sbírka zajistila přes půl milionu porcí jídla. Foto: Byznys pro společnost

Národní potravinová sbírka letos zajistila ve srovnatelném množství zapojených řetězců a partnerů obdobné množství objemu zboží jako loni s tím, že v letošním roce se vybralo v poměru více drogistického zboží a kvalitnějších potravin. Na vzorku jednoho pražského obchodu, kde se darovalo matkám samoživitelkám, jsme sledovali, že lidé mnohem více darovali zboží pro děti a dražší potraviny a drogerii, jako jsou pleny, výživy, sušené mléko, konzervy, ale i cukrovinky na Mikuláše.

„Mezi nejčastěji darované potraviny patřily masové a rybí konzervy, těstoviny, rýže, instantní polévky, sterilizovaná zelenina či dětské výživy a další potraviny určené pro malé děti. Jsme rádi, že i letos lidé upřednostňovali při nákupu potravin do Národní potravinové sbírky nutričně hodnotné potraviny. Velmi potřebné je drogistické zboží a zde jasně vedly dětské pleny a prostředky osobní hygieny,“ řekl Tomáš Gajdošík, koordinátor a mluvčí Národní potravinové sbírky z aliance BpS – Byznys pro společnost.

Národní potravinovou sbírku 2018 organizoval BpS - Byznys pro společnost ve spolupráci s Českou federací potravinových bank, NADĚJÍ, Armádou spásy, Charitou Česká republika za podpory obchodníků. Do sbírky se zapojil také Klub svobodných matek. Na realizaci sbírky se podílí také řada neziskových organizací a tisíce dobrovolníků. Záštitu nad letošním – již šestým ročníkem - převzal ministr zemědělství Miroslav Toman.

„Národní potravinová sbírka je jednou z tradičních potravinových sbírek, na nichž se každoročně podílíme. Již mnoho měsíců dopředu se potravinové banky a spolupracující organizace připravují na den, kdy může kdokoliv pomoci lidem v nouzi tím nejzákladnějším. Jídlo i drogerie se nám daří vybírat stále ve více obchodech. Tyto zásoby pak slouží celý rok jako pomoc pro klienty našich odběratelů, ať jsou to děti, matky samoživitelky nebo senioři v hmotné nouzi. Obrovské množství dobrovolníků a dárců, kteří se každý rok rozhodnou pomoci, je krásnou připomínkou toho, jak si dokážeme navzájem pomáhat,“ sdělila Veronika Láchová, ředitelka České federace potravinových bank.

sbirka_web4.jpg

Dobrovolníci pomáhali v obchodech i ve skladech potravinových bank.

Do projektu se letos se svými vybranými prodejnami zapojily Albert, BILLA, drogerie dm markt, Globus, Lidl, Makro, Penny Market, ROSSMANN a Tesco.  Jde o unikátní projekt společenské odpovědnosti firem u nás i v zahraničí, kdy na českém trhu spolupracují firmy napříč oborem.

Do Národní potravinové sbírky se zapojili nejen individuální dárci, ale i firmy – a to buď jako sběrná místa nebo přímo samy potraviny darovaly. Například společnost Hamé se již potřetí stala partnerem Národní potravinové sbírky a darovala 3 156 kojeneckých výživ. Pro zajímavost, kdyby se darované skleničky s výživou postavily v řadě za sebou, tak zaberou délku více než 205 m.  „Jme hrdí na to, že jsme se stali partnerem Národní potravinové sbírky. Považuji ji za významnou a již tradiční charitativní aktivitu v Česku. Pomáhat je třeba - a když jako česká firma můžeme pomoci potřebným v zemi, kde sídlíme, a regionech, kde vyrábíme, tak to uděláme. Již proto, že většinu našeho portfolia tvoří trvanlivé výrobky, které jsou pro tuto charitativní aktivitu ideální,“ připomněl Paweł Szcześniak, generální ředitel Hamé.

Další firmy, jako Sodexo, Ipsos, Staropramen, Nadace Kooperativa či innogy, zorganizovaly sbírku potravin a drogistického zboží ve svých prostorech. Například zaměstnanci innogy i Kooperativy nasbírali každý zhruba 500 kg potravin a drogistického zboží.  Staropramen chtěl pomoci vybraným matkám samoživitelkám z Prahy 5. Zřídil proto sběrné centrum a jeho zaměstnanci darovali 250 kg trvanlivých potravin a 85 kg drogistického zboží.

Český rozhlas pak podpořil Národní potravinovou sbírku nejen jako mediální partner, ale aktivně se zapojil a ve svých redakcích otevřel sběrná místa pro veřejnost -  ať již v Praze na Vinohradské třídě či Českých Budějovicích, Jihlavě, Liberci, Ostravě a Olomouci. Do prostor Českého rozhlasu letos lidé přinesli rekordních 674 kilo zboží, což je zhruba dvojnásobek, co v loňském roce.

Již počtvrté se o převoz darovaných potravin a drogerie z vybraných prodejen do potravinových bank a neziskových organizací po celé České republice postarala společnost Raben Logistics Czech. „Naším zapojením chceme ukázat, jak nezbytná je logistika a přeprava v každodenním životě. Žijeme v době přebytku, i když si to často nepřipouštíme. Rádi proto využíváme příležitost podílet se na projektu, který poukazuje na tuto skutečnost a zároveň umožňuje pomáhat lidem, kteří se ocitli v nouzi,“ vysvětlil důvod zapojení Jakub Trnka, generální ředitel společnosti Raben pro Českou republiku a Slovensko.

sbirka_web5.jpg

S rozvozem pomáhala firma Raben. Foto: Byznys pro společnost

Drogistické řetězce Rossmann a drogerie dm markt se rozhodly navíc podpořit matky samoživitelky z Klubu svobodných matek tím, že jim na vybraných prodejnách předají balíčky připravené z drogistického zboží, vybraného ve sbírce.

Cesta potravin a drogerie vedla z nákupního košíku dárců k dobrovolníkům, kteří je v obchodech převzali a roztřídili. Následně byly potraviny a drogistické zboží převezeny do skladů České federace potravinových bank nebo, přímo do charitativních organizací. Důležité je, že cesta potravin je přímá a krátká. Darované potraviny zůstávají v kraji, kde byly darovány. Proto darováním pomáhají dárci především ve svém okolí.